Rant on PEREMPUAN (aku tak puas hati)

Assalamualaikum


Insya'allah,beberapa hari lagi dengan keizinan Allah,kita akan menyambut tahun baru 2012,so berlabuhlah tirai kenangan 2011 yang sangat-sangat awesome for me.

Mood hari nie? PEREMPUAN. Haha*evil laugh*. 

****

Girls adalah satu creature yang paling pelik di dunia. Combinasi sel-sel di dalam diri mereka termasuk kandungan hormon mereka yang selalu tak tentu arah amat menakutkan para lelaki. Serious shhhht menakutkan. Setiap bulan, bila bulan mengambang, mereka seolah-olah di kurniakan 'immunity' untuk memarah sesiapa sahaja. 

Perempuan nie banyak kerenah. Tapi,biasalah kaum Hawa' nie,sesetengahnya mana nak dengar nasihat orang,ada saja hujah bagi mempertahankan perangai buruk mereka. 

Namun,aku tak akan berputus asa untuk terus menerus condemn perempuan. Tak kisahlah puak-puak perempuan nak kata apa pun,yang penting segala helah golongan nie aku nak cerita kat korang semua. 

Kita kena faham perempuan nie banyak helah,tak kiralah dari segi perbuatan mahupun penampilan,ramai antara mereka suka berpura-pura.



Contoh kecilnya,yang bertubuh pendek,ewwwww, make up tebal nak mampus. Baju pula umpama baju prostitute, rambut berkarat tak cukup zat dan perangai pulak gedik macam retarded,pakai kasut tinggi supaya nampak tinggi and so on.

Itu belum lagi kira kegigihan pergi ke pusat rawatan kecantikan dan telan pil berpuluh-puluh biji setiap hari untuk kuruskan badan. Yang paling aku menyampah,bila ada perempuan cucuk muka untuk nampak cantik,maknanya menggunakan kaedah tertentu bagi menutup kepalsuan.

Sebenarnya,dalam bab nie,aku nak bagi tau tak payahlah nak cucuk tue semua sebab kalau cantik pun muka tak berseri akibat tanpa  siraman air wudhu' pun tak guna jugak.

Aku dah tengok ramai perempuan yang kelihatan cantik tetapi kalau perhatikan betul-betul tak ada seri pun wajah mereka. Ingatlah,secantik mana pun wajah kita,di belakangnya pasti terdapat tengkorak yang hodoh dan yang akan menjadi perhitungan di hari kemudian nanti bukannya soal cantik atau tidak tetapi amal ibadat kita.

Kalau di dunia muka saja cantik tapi perangai buruk,apalah gunanya. Sebab tue lah aku kata perempuan nie banyak helah. Macam-macam helah mereka lakukan dalam kehidupan sehingga kadang kala ia cukup memualkan.



Aku bukannya kata tak boleh cantik tapi biarlah berpada-pada dan asli. Kalau cantik disebabkan ubat,kosmetik atau bahan-bahan palsu ia tidak akan bertahan lama.

Memanglah sapa-sapa pun kalau dihias wajahnya pasti nampak cantik hatta nenek kita yang  berusia 78 tahun sekali pun. Tetapi soalannya,kekalkah semua itu?

Apa yang paling penting bagi aku ialah perangai dan tingkah laku,kalau muka cantik tapi perangai macam kuntilanak tak bertuan tak guna jugak. Well. Seriously, bila korang letak tepung yang di campur dengan bahan pewarna di muka korang, korang rasa ianya akan membuatkan muka korang jadi lawa? Lawa, ayu dan anggun macam my Jennifer Lopez?

Bak kata kakak aku, alang-alang nak buat jahat, buat lah yang superb. Alang-alang nak pakai seluar ketat, patut pakai legging. Why not? Apa lagi reasons seseorang tu pakai ketat kalau bukan nak suruh lelaki tengok? Haha!

Dulu, bila ada org pakai purdah, laju-laju orang cakap "Kat Malaysia pun pakai purdah, kalau kat Mesir lain lah. Diaorang pakai purdah sebab tak nak kasi habuk masuk". Last-last,tanggal terus. Why? Sebab ikut cakap orang. Perempuan oh perempuan.

Seperti yang korang tahu, 47% lelaki akan pandang kepada dada gadis. Dah tu 53% lagi lelaki pandang ke mana? Well, itu yang kita tak tahu.

Tapi, aku rasa 53% lelaki akan pandang ke lantai, bukit, pokok dan awan. Sebab lelaki zaman sekarang shy-shy cat sikit bila berdepan dengan perempuan. Biasa lah. Lelaki, memang pemalu sebenarnya. Ehem ehem (bunyi batuk). Bukan sahaja pemalu, malah sopan santun, penyabar dan baik hati. Kira bila sebut perkataan 'lelaki' mesti nak sebut perkataan 'baik'.



Kalau dulu mungkin boleh kita menilai perkara-perkara yang baek on perempuan melalui jenis pakaian dan tudung. Tapi itu dulu. Sekarang tidak lagi. Jangan terkejut jika anda ada terlihat perempuan bertudung melakukan benda-benda yang lagi teruk dari yang tak bertudung.

 "Hati perempuan banyak keluarkan kasih sayang, tetapi tak boleh menampung banyak kesengsaraan sebab ianya fragile. Bagi menghalang hati itu pecah berkecai, air mata akan mengalir."

Quote tue nak terangkan kenapa perempuan suka menangis. Mengapa? Kalau nak tahu, perempuan memang suka menangis. Kalau di ikutkan, tanpa sebab pun perempuan boleh nangis. And aku still tak paham why and why kena menangis bila aku tak balas mesej korang (girls)?! Haha*muka perasan*

Aku tak suka perempuan yang asyik promote boyfriends (BF). Kalau awek tu ada blog, mesti kiri kanan atas bawah taruk muka bf dia. Tak kira la hansem ke tak. Josh Duhammel tu ibarat langit ngan dasar laut tapi still nak promot. Then bila putus je cepat-cepat buang gambar tu then kat blog sibuk la tulis ayat cover nak tutup malu sebab dah tak single bak kata kakak aku. Tak tahan bila cakap “ Yes! Akhirnya aku single. Freeeeee”. Lelaki hensem lain yang baca semua mengeluh. Nak kena susah-susah invi YM pulak lah sebab takut kena mengurat.

**Alah Ustaz K (Keemi) ni jeles sebenarnya sebab tak ada gambar awek nak letak kat blog dia. Ni kalau ada sah dah bersepah-sepah konon nak tunjuk ada awek.

Rasulullah bersabda yang bermaksud:"Apabila seseorang wanita melakukan solat lima waktu,puasa Ramadhan,memelihara maruahnya,dan taat suami,maka masuklah mana-mana pintu syurga yang kamu kehendaki"

Seseorang wanita memang mudah masuk ke syurga berbanding lelaki. Ini kerana,jika seseorang wanita itu betul-betul mengikuti apa yang ditetapkan dalam agama Islam,syurgalah tempatnya.


Berbanding dengan lelaki,banyak yang perlu ditanya sebelum masuk ke syurga,Allah akan tanya anak-anaknya,isteri-isterinya,berkenaan apa yang dibuat semasa hayatnya,jihadnya ke mana dan pelbagai lagi.

Namun perlu diingat wanita juga paling ramai masuk neraka kerana solat yang dilakukan oleh seorang wanita itu kadang-kala tidak mencegah dirinya daripada perkara keji dan mungkar,wanita juga antara yang suka berpuasa tetapi puasanya hanya dapat lapar dan dahaga saja kerana masih melakukan dosa-dosa.


Wanita juga antara yang susah menjaga maruahnya,masih membuka aurat,walaupun bertudung tapi tidak sangat mengikut tuntutan syarak dan wanita juga sering gagal memberi ketaatan kepada suaminya.

Begitu juga dalam soal menjaga maruah dan taat kepada suami. Ia adalah dua perkara yang ramai perempuan sukar lakukan. Maruah diri tidak dijaga sewaktu keluar bekerja. Pakaian yang mendedahkan aurat boleh membawa banyak dosa laen. Sekian.

****
Actually, ada lagi point. Banyak lagi. Tapi, biarlah henti di sini dulu. Tunggu aku kahwin dulu. Baru layak cakap bab-bab dalam kelambu pulak. Haha.

Well, siapa kata aku asyik mengata perempuan. Ni entry backup nasihat kepada perempuan tau. See? Aku bukan sahaja abang yang baik. Malah, bakal suami yang bagus.



p/s:  Homeworks tak siap lagi. Relax,cuti ada 7 hari lagi. Lama lagi kan?

2 comments:

eyzatul afni said...

perasan jugak hg ni...haha...x da ah..melawak ja...

Kilah Pooggy said...

okey ust K...tesentap kejap td !

Post a Comment