Take note,parents.

Assalamualaikum,

Ryan Pearman

Ryan Pearman ialah toddler yang 'cantik' dan sentiasa happy. Namun,sayang umurnya pendek. Dia dijumpai mati lemas dalam sebuah pool jiran after wandering off daripada event majlis pertunangan yang family dia joined then directly was found nazak and dead. 

Orang yang jumpa dia was Ryan's cousin whom orang yang bertunang dalam majlis tue. Mr. Pearson baru jer dok waving goodbye kat semua guests when spouse-to-be dia datang kat dia and cakap dia ada jumpa Ryan. Bad luck,dah nazak. Dia sesaja jalan-jalan amik angin kat luar then suddenly TERnampak something bizarre kat dalam pool jiran. Then,dia terus jerit minta tolong. Baru parents Ryan apa semua datang and cuba revived that cute toddler.

After that,dorang terus airlifed dia ke John Radcliffe Hospital kat Oxford. Sayang,been unable to revive him. Pity. 

Ayah dia dah supervised dia dari awal majlis lagi then sudden TERleka. Coroner,Nicholas Gardiner,ada keluarkan stetement,"both parents are thinking the other was looking after him". Ayah dia ada cakap that toddler just a few steps depan dia waktu budak comel tue wandered off ke satu taman while wife dia pikir Ryan still dengan dia. 

Lepas post mortem apa semua,truly Ryan lemas. Dr. Steve Gould dalam inquest ada cakap lungs dia contained cecair which lead to lemas. 

Mr Pearman dan wife,Siobhan, described Ryan sebagai someone yang happy,loving and funny little boy. Yang sedihnya,that Ryan just nearing nak celebrate his third birthday. Parents dia cakap,dalam 3 anak dia,it's only Ryan yang jadi centre of everything. Specifically,Ryan la si pengarang jantung yang sentiasa buat dorang senyum and dorang sangat-sangat merindui Ryan.
*************************************************

Berapa ramai di antara kita yang kisah bila ada kes budak hilang? Nahh, tak ada orang kisah pun. Semua dok kisah pasal Facebook tak boleh log in, ex dah ada peganti, dan siapa pak we baru Lisa Surihani, kan? Ya, selagi orang or kanak-kanak yang hilang tu bukan someone yang kita kenal, selagi tu lah kita tak akan ambil kisah. Itu fakta.

Di Malaysia, banyak kanak-kanak hilang sebab tersesat ketika keluar bersama family. See, tanpa penculik pun boleh kanak-kanak boleh hilang. Apa tah lagi kalau ada si penculik yang plan untuk culik dan jual adik-adik dan awek-awek korang di pasaran gelap, kan? So, take a really good care of your awek(s), your wife(s), your sisters and your kids. Bila-bila masa je dieorang boleh hilang.

p/s: Jangan buang anak. Pandai buat,pandai la jaga.

0 comments:

Post a Comment