remaja

Assalamualaikum,

Logik akal perlu dalam hidup.


Tadi aku ada baca. "MELAKUKAN SEKS SEWAKTU USIA REMAJA BOLEH MENYEBABKAN PERUBAHAN MOOD YANG KETARA(NEGATIVE),PERUBAHAN DALAM BRAIN DEVELOPMENT AND THE WORST,SMALLER REPRODUCTIVE TISSUES". Aku tak tipu. Saintis yang cakap. Dorang tintong,aku pun tintong korang la.

Para pengkaji dari Ohio State University College of Medicine cakap dorang noticed perubahan-perubahan yang aku sebutkan tue berlaku disebabkan oleh sexual experience yang dilakukan sewaktu jangka masa pembentukan otak,which means waktu remaja.  Think it,guys.

Apapun, sekarang ni, "Alaa standard lah tu lelaki dan perempuan pegang tangan even kawan-kawan". Yes, sekarang ini yang berlaku dan semua tak kisah sebab dah jadi kebiasaan. Tapi, imagine masa korang dah ada anak perempuan nanti, ianya adalah zaman "Alaa standard lah tu budak umur 14 tahun dah tak ada dara sebab pernah buat seks dengan kawan-kawan. Normal la tu". Normal your head. It's not normal. It is sooooo wrong dude. Damn wrong. Dan aku tak nak anak aku lahir di zaman rosak akhlak macam tu. Jangan la anak aku lahir zaman seks antara kawan tu adalah satu kebiasaan.

*************************************************

Apakah akibat melakukan seks sebelum berkahwin?
Seks mungkin berbunyi mengujakan dan romantik tapi ia hadir dengan pelbagai tanggungjawab. Sebagai seorang gadis remaja, tanya diri korang sama ada korang bersedia untuk menghadapi akibat-akibat berikut:

STI (Jangkitan Kelamin)
Korang mungkin mendapat jangkitan kelamin akibat seks sebelum berkahwin. Ini kerana pasangan muda mungkin tidak tahu bagaimana untuk melindungi diri mereka ketika melakukan seks. And mungkin,could affect your kehamilan. Kesian suami korang percaya korang bulat-bulat,gigih dia berusaha peluh-peluh waktu malam pertama,pastu tak ada 'product'. Mau la tak cari laen. Semua salah korang la.

Dulu korang comel. Trust me. Sekarang?
 Gangguan emosi
Korang mungkin merasa bersalah kerana telah melakukan seks sebelum berkahwin. Dalam jangka masa panjang, sekiranya perhubungan itu tidak berjaya, korang mungkin merasa sangat teruk terhadap semuanya. Korang akan merasa ditipu atau dikhianati. Dalam setiap perhubungan, terdapat risikonya. Jadi pastikan korang sudah bersedia untuk menanggung risiko dan akibat daripadanya. Yer la,mak mentua korang nak anak laki dia tue bahagia. Nie tak,korang dok murung. Malam pertama pun murung. Tak mau cerita benda sebenar. Mau tak cari bini gebu second. Eww eww.

Kehamilan
Korang mungkin malu untuk memberitahu keluarga dan rakan yang korang telah bersetubuh sebelum kahwin. Kekurangan pendidikan seks boleh menyebabkan kehamilan yang tidak dikehendaki. Pasangan muda mungkin melakukan hubungan seks dan tidak mengetahui mengenai sebarang pencegahan kehamilan. 7Eleven banyak kondom,nak juga buat clingy. Senang-senang korang back to Agama. Haram. Kan senang? Eishh,girls-girls. Haha.

 ********************************************************** 


Sekolah Untuk Perempuan Mengandung - Atasi Pembuangan Bayi?

Bila sekolah ni di tubuhkan, kes pembuangan bayi akan berkurang. Well, that is soooo great. Tapi bila dah baju pakai lencana "Sekolah Menngandung", automatik mentaliti masyarakat akan mark sebagai "Oh, minah tu belajar kat sekolah tu. Mesti mengandung anak haram", Ya, ramai akan berperasangka sebegitu sebab sekolah ini di tubuhkan untuk membendung pembuangan bayi. Gadis yang dah berkahwin jarang nak buang bayi sendiri. So, maksdunya, majoriti yang masuk, adalah yang mengandung anak luar nikah. Kan? Relakan diri untuk berubah. Tue yang penting.

**********************************************

Masa aku form 3, ada seorang cikgu Sains aku. Nama dia Cikgu Mazla. Masa ngajar Sains, dia ada melencong sket-sket pasal bio. Dia selalu cakap "Eleh, korang ingat korang lelaki tu kuat sangat ke? Lelaki ni mana ada telur. Ada telur tu perempuan je (Ovum). Lelaki setakat sperm apa lah sangat. Dah la sperm tu sel paling kecil, boleh tahan 24 jam je pula tu". Hehe. Panas tak? Panas tak? Panas kan panas kan? Panas laa.

030211



p/s: Happy Anniversary.

0 comments:

Post a Comment