Bila aku melawan arus

Assalamualaikum

Hello peserta Kilauan Emas,nak gigi palsu?

Nice day kan. Duh. Tapi aku end up dengan duduk rumah, membaca, kacau adik tengok tv dan tulis blog je. Amat tak productive sangat-sangat tapi tak bermakna aku dok makan ja. Aku still jalani hidup yang sehat. Makan pun ikut timing hostel,even mandi. Pelajar yang baik kan? Aku tau.

Well, based dari entri-entri lepas, aku perasan yang ramai rasa down tapi get motivated bila baca blog aku. And and then aku pun macam what the heckkk baca blog aku boleh kasi korang motivasi untuk hidup. Padahal, kebanyakkan benda aku main cakap je. HAHA.

Ehem.

Actually, im not that good on motivational-thinggy. Aku pun tak pandai dalam pelajaran so jangan harap ah aku nak kasi korang cara untuk maju dalam hidup sebab aku tak ada satu pun tips. Tapi, aku suka baca benda-benda yang berkatian dengan motivasi. Aku suka baca buku motivasi atau cerpen motivasi atau novel motivasi. Tapi, last-last, aku perasan yang semua buku ilmiah motivasi yang di tulis oleh Dr bla bla bla tu semua hampir sama je isi. Kalau ada beza pun, tak jauh. Balik-balik, sentuh bab law of attraction, chaos theory bla bla bla.

Perasan tak dua,tiga post aku sebelum ni agak tearful. Tak boleh belahkan? Langsung tak bagi manfaat kepada blogwalker yang comel cute lawa handsome macam awak,awak dan awak. Kan? 

Sepatutnya aku kisarkan maklumat-maklumat yang berilmiah kat korang tapi aku buat sedeh instead. Sebenarnya bila aku go through soal cinta,aku akan jadi macam pokok semalu yang sensitive malah lagi sensitive daripada anak teruna yang kena tolak pinangan gadis yang telah lama menjadi crush. Eh?. Tapi mungkin juga aku buang ego semasa meluahkan nilai al-Hubb dalam diri. Haha. Tapi aku serius.

Aku ada merujuk insan dalam post-post yang lepaih tu sebagai SAUDARI. Special and loveable kan? Of course. Aku suka buat orang hargai. *sila kagum dari jauh*

Aku belajar sesuatu and ada benda yang aku nak sangat-sangat bagitau kat saudari tu.

*****************

"Nothing great comes easy""Easy come, easy go""What worth, fight"

Pernah ke anda nampak businessman yang betul-betul kaya naik dengan mudahnya? No, most of them adalah dari keluarga yang miskin. Kalau tak miskin pun, dia mesti pernah jatuh bankrupt. Bankrupt pula dua tiga kali. Tapi at the end of the day, dia jadi jutawan. Why? Sebab dia usaha.

Macam tu la juga dengan relationship. Tak akan la sebab ada beberapa halangan, anda (Mostly boys) dah start fikir  untuk give up. Sikit-sikit give up. Sikit-sikit give up. Kalau dalam kehidupan biasa, kita nampak halangan dan kepayahan sebagai satu ujian untuk tengok kita punya kekuatan. Tapi kenapa bila it comes into relationship, halangan dikata sebagai tak ada jodoh?

Tak mustahil halangan yang berlaku hanyalah sebagai cara untuk kuatkan balik hubungan korang. Contohnya, sebelum ni hubungan korang hambar je. And then, masa pergi masjid sesama,cewaah, korang accident. And sejak accident tu, dia jadi lebih caring. Hari-hari ulang alik ke hospital. Siap bawa masakan lagi dari rumah. Pastu makan sambil gegurau sesama. Kan sweet tu. Maybe, ada hikmah disebalik accident tu. Ianya satu halangan. Dan ianya juga satu ujian. Tapi tak bermaksud untuk memutuskan hubungan anda. Kan?

But the most important part is, bila dalam masalah, jangan sekali-kalai lari atau menyerah kalah. Sebab, once dua-dua pihak menyerah kalah pada sesuatu masalah, then hubungan anda akan berakhir, soon. Hebat kan penulisan aku? Aku tau.

**************************************

Tapi Mr. Keemi,camana nak berusaha tu?

Haaa,pernah tak dengar orang cakap harapan tu sentiasa ada walaupun 0.001%. Memang sentiasa ada and akan sentiasa ada lah. So,no turning back angkat bendera putih. So,berbalik kepada soalan,bagi aku,lepas-lepas berilmiah dengan Al-Quran dan Sirah Nabi,berdoa adalah cara yang terbaik. Kita berkomunikasi terus dengan Pencipta Rasa Cinta tu. 

Tapi tapi tapi kan,tu macam pasrah je? Macam more to redha la,apa nak jadi-jadi lah? Tak ke gitu Abam Keemi?

Ni mesti sebab kau tak nampak aku take action lepas berdoa,kan? So kau expect aku untuk gi ngurat phewitt macam tikus mondok kat tepi kedai mamak tu. No. No. No. Aku baru jea sambut birthday aku. So aku sedikit matang. Kita guna cara dekati wali. Cuma masalahnya,camna aku nak contact wali? Haha.

Tak pe,Mr. Keemi. Papehal gua follow lu dari belakang.

Ewah ewah. Dia pulak yang melebih. Dok lu gua lu gua pulak. Aku kenal kau ker? Haha. Tapi kan aku macam kalau betul dia tak akan terikat apa-apa dalam masa terdekat ni,memang jiwa aku akan bersemadi untuk terus beristiqimah berdoa untuk jodoh dengan SAUDARI yang aku cuba maksudkan tu. Nampak extreme kan? Aku tau. And mungkin reader-reader sekalian mesti ada yang sokong and tak berapa sokong. Bab-bab munakahat ni memang macam ni. 

Wait wait wait. Ni last ni last. Kau tak takut ker kalau si Saudari tu terbaca post ni?

Ermm ermm. Tak pa kot. Aku lagi suka kalau dia tau hal yang sebenar. Hal yang aku tak give up on her. *non-verbal talk,tu yang berani*. Jom berdoa sat.

"Rabbana hablana minazwajina wazurriyatina qurratu a'yyun,waj alna lil muttaqi naimama"
Amin. Konsep mudah,kalau dia bukan jodoh Abang Keemi a.k.a Admin blog ni,moga Allah kurniakan jodoh yang lebih baik. Rabbi yasir,wala tuassir. Disarankan tengok 7 Petala Cinta sambil baca post ni.

So blogwalker yang disayangi ganda 100 sekalian,semoga post ini memberikan anda semangat and motivasi. Papehal pun rujuk Al-Quran and hadith dulu. Be the one before get the one. Eh?








p/s: Moga lagi bersemangat untuk berniqab. *trying to mendidik*

0 comments:

Post a Comment