Soal hidup

Assalamualaikum,




Heloooo ahli-ahli SPM yang tension dengan study sekalian. Dah ready nak fail SPM?

Dekat Twitter, aku tengok ramai gila post tweet pasal SPM. Ada yang post tentang motivasi tentang SPM, ada yang post tentang tips untuk berjaya dalam SPM dan ada yang post troll cara untuk fail dalam SPM.


Tapi sekarang aku bukan dalam mood nak bercakap pasal isu SPM.

...........................................

Well by the way,hellow gedik-gedik sekalian. What's up?

Pernah tak korang ingat zaman kanak-kanak ketika kita dok main dalam bendang tangkap ikan dulu? Well, itu zaman dulu. Zaman  tu banyak benda yang berlaku di sekeliling kita. Zaman tu, Neelofa pun masih di tadika lagi. Zaman tu, Melayu Minimalis pun masih gempak. Zaman tu, Hans Isaac pun masih tak reti membaca lagi. Zaman tu, korang belum dengar lagi perkataan-perkataan pelik macam crush,couple,break up,porno and twitter. Zaman tu, bercakap pasal future adalah sesuatu yang ewww. But now, it becomes crazily crucial bila kita dah besar. Kan?





Basically,kita dah lalui a few zaman dalam hidup kita. As for me,I'm currently 18,single. Haha. 

ZAMAN SEKOLAH RENDAH
Kalau korang belek-belek balik album lama korang,dalam sehari mesti ada orang yang cakap dia rindu sangat zaman sekolah. Sama macam aku. Kadang-kadang masa lepak,aku mesti teringat sekolah aku kat Bayas,Langkawi tu. It was great to be there. Aku rindu most of the people yang involve in my memories,either directly or indirectly. Crush? Zaman ni tak tau lagi. Haha. Dan bila aku nak contact dengan those people,aku rasa segan. Aku rasa malu. Mungkin sebab aku kurang berjaya,TAK HANDSOME and TAK HOT. Tsk,tsk.

UPSR. This is a point where kawan-kawan dah mula berpisah dengan kita. Ada yang pergi ke SBP sebab sambung belajar. Ada yang tak nak masuk MRSM sebab tak sanggup carry on subjects. Ada yang berhenti sebab tak mampu nak bayar yuran. And some of them ada sebab dan pendapat yang they kept on themself. And we, everytime we in this type of situation, I bet there is nothing we can do than just let them walk away. Sedih sedaih. 

But that is not the hardest part. The hardest part is bila kita terfikir yang suatu hari kita pun tak boleh carry on the subjects dan menjadi just like them. Yup, just like them. Sebab tak semua orang bernasib baik dalam pelajaran. Ada tu, belajar sampai separuh and then berhenti sebab tak mampu nak bayar yuran . Now, look at yourself how lucky you are. So, if you are good in study, then study.

Tapi,luck for me,aku masuk SAINA. Tak pernah dengar? I don't give a damn kalau u'all tak tau. Haha. SBP ker? Tak lah. Haha. Sekolah pondok ni.

ZAMAN SEKOLAH MENENGAH
As for the girls, zaman ni, adalah zaman boleh dikatakan nightmare untuk korang and the geng. Ini adalah zaman di mana bila kita pandang je sekeliling kita, kita nampak kawan-kawan kita yang dah or nak berkahwin. And then, korang akan perasan yang kawan-kawan korang dah start bercakap pasal tunang masing-masing, pasal baju pengantin, pasal cicin pengantin, pasal majlis pengantin dan macam-macam lagi lah. Ye lah,dah malas nak belajar,terus kahwin la noeeeee.

And at this point, you girls akan start berfikir tentang yourself. Tentang your face. Tentang tayar on your belly. Tentang lemak di bawah dagu. Tentang singleliness. Tentang lelaki yang tak pernah try mengurat anda. And anda juga akan start to wonder "Kalau aku nak suruh mak aku carikan calon suami, ada ke lelaki yang sudi." Ehhh,asal aku cakap pasal kawen ni? Grrr.



Well, zaman ni semua, money is not much a problem. Kita semua happy go lucky je pergi ke kelas. But now, most of you guys dah berada di zaman pengajian tinggi and money is just like your psycho exes yang tak reti-reti nak move on. Sikit-sikit, datang. Sikit-sikit datang.

Sometime, we just need to admit it yang most of our problem adalah datang dari duit. I did not, and will not say money can bring happiness, but indeed, money can settle off most of our major problems.

Bila aku kat SAINA,aku kenal MANUSIA. Ada yang jadi kawan,ada yang mau lawan and ada jugak yang kalau aku nampak aku rasa macam nak jerit "HEY,GET A LIFE YOU DOUCHE BAG". Zaman ni korang akan mula kenal dengan perkataan-perkataan yang bakal korang menyesal nanti. Buli? Tak de la obvious sangat buli kat SAINA,but it did happen. STUPIDITY is everywhere. COUPLE? Haaaa,yang ni best issue. Ada yang perjuangkan cinta islamik,ada yang menegakkan cinta monyet and tak kurang jugak yang bermati-matian nak yang sejenis. Tak paham aku. 

Korang mungkin akan kata "Friends are forever" or "Friends until death". But here is the thing, bayangkan anda hangout or berkelah bersama-sama pada hari minggu ditepi tasik dengan kawan-kawan anda. Masing-masing riuh rendah borak sesama sendiri. Ada yang catching ups, ada yang bergurau senda, ada yang main permainan kanak-kanak yang boleh mendatangkan nostalgia. Tapi korang analyze balik this situation kalau lepas SPM. Ada yang still berkawan,and ada yang dah mula melupakan. I got these experiences. Kan?

Tapi as for me yang baru bergelar adult,ZAMAN SECONDARY SCHOOL is the best zaman. U'll know how to cry,how to shed the tears,how to adapt dengan stress and crush and so on. Haha. 



Aku hidup di dalam kancah ‘sbp life’. Kehidupan yang berpegang kepada konsep ‘last minute work always works’. Haha. Well, its quite working actually. Tapi tak puas. Homeworks, lab reports, presentation semua buat last minute. Sampaikan nak exam pun study last minute. Well, lelaki, biasalah. Oh, dan aku ingat lagi ketika aku rela dalam paksa memberi kawan-kawan aku meniru homeworks aku disebabkan mereka tak cukup minit-minit last untuk membuatnya ketika last minute. Satu perasaan yang bercampur baur samaada kelakuan aku yang tak nak bagi pinjam akan membuatkan kawan-kawan aku merasakan aku ni kerex. Tapi hakikatnya, aku bangga sebab dapat tolong kawan-kawan aku. Siapa nak kan tengok kawan sendiri failed dan terkandas. Tapi apa yang aku belajar, meniru homeworks dan meniru ketika exam/test tak akan membawa keberkatan serta tidak akan memberikan result yang baik. 

Walaupun begitu, result exam aku tidak lah memberansangkan. Jauh sekali untuk membuatkan para gadis teransang. Teruk. Kecewa. Tu je yang mampu aku cakap ketika ini. S**t dah berulang-ulang kali aku sebut memandangkan aku tak berapa gemar menyebut perkataan lucah lain. Dan aku tak pernah sebut perkataan lucah lain.

Kalau dulu, aku tak langgar peraturan. Langgar je peraturan, muka terus gelabah. Memang orang tau-tau je lah aku dah buat salah. Tapi kini tak. Kini aku lebih banyak berpegang kepada ‘all rules made to be broken’. Buat salah. Tapi muka memang macam tak pernah buat salah. Yang ni aku creditkan ke Mat Ikan. Bab-bab hati kering ni memang dia mengajar aku. Aku ingat lagi waktu aku ikut dia keluar kelas,ponteng. Aku cuak gila. Tapi dia buat muka macam tak ada kelas je hari tu. Mesti dia tengah berlagak gila masa baca apa yang aku tulis ni. Well, nasib baik dia tak ajar aku merokok.

TAPI KAN,TAPI KAN...

"kalau di beri peluang untuk pulang ke masa silam / lampau, zaman mana kau akan pilih?"

Ramai orang kata yang mereka nak balik ke zaman kanak-kanak. Zaman sekolah rendah. Zaman untuk berseronok. Ya, kalau korang nak balik ke zaman kanak-kanak pun, for what? Untuk kekal jadi kanak-kanak selamanya? Then?

We need to grow up. Stop dreaming nak jadi CHILDREN balik. If u jadi children pun,children sekarang tak nak la kawan ngan korang. Korang main batu seremban,main congkak,main masak-masak,terjun dalam sawah and main kawen-kawen. Kalau korang bergaul dengan budak sekarang memang jenuh kena buli and bash. Zaman sekarang nie semua guna teknologi. Main congkak pun dalam iPad. Korang ada? Tak da kan? Then,shut up and start creating your future.

Kawen? Ni satu lagi masalah. Dah malas belajar,then nak kawen. Aku tak nampak kaitan kalau malas belajar boleh kawen. Tapi nak buat camna,dah jadi budaya orang Melayu di kawasan luar bandar. No offence naa.

......................................................................................

Kalau tak ada SBP. Korang memang tak akan kenal aku. Sebab dari SBP lah aku berminat untuk buat blog.


Ini jalan hidup aku.

Kadang-kadang aku mengalamai situasi yang confusing untuk memilih jalan dalam hidup aku. Dan jalan yang ada dihadapanku, bukan jalan yang aku tak nak harungi. Tetapi jalan yang aku tau yang aku tak mampu mencapai hujungnya. Orang cakap, belum cuba belum tahu. Tetapi aku cakap, kadang-kadang kita tak perlu cuba untuk tahu jawapannya.



p/s:ONE FINE DAY.

1 comments:

Aisya Fitriah :) said...

kalau boleh like dah lama aku like. haha

Post a Comment