moden vs aku kampung jea

Assalamualaikum


kadang2 bila baca status2 orang yang share info secara rancak ini--
boleh naik tersinggung juga.

nota2 tentang 'kaedah pendidikan paling betul', atau 'cara didikan salah', atau 'rupa2nya makanan ini merbahaya', dan sebagainya itu kadang2 bagi aku-- ada kalanya tak masuk akal.

ok.
aku faham kita semua ada satu desperation untuk menyebarkan awareness tentang gaya hidup. dalam ayat klisenya, 'merasa terpanggil' untuk memberitahu kebenaran.

soalan.
berapa sahih kebenaran yang sedang orang2 ini sebarkan?

aku cukup tersinggung bila kaedah2 ibubapa ole skool dikecam sebagai tak sensitif pada pembesaran anak. aku sangat panas hati bila mak bapak kampung macam mak bapak aku dikatakan tidak prihatin pada otak anak.

aku bantah.

betul. mak bapak kita dulu2 tak ada fesbuk untuk kongsi2 ilmu. mak bapak kita dulu2 tak ada telefon untuk rujuk2 doktor persendirian. mak bapak kita dulu2 tak ada forum untuk ajukan soalan.

TAPI.
mak bapak kita TAK PARANOID macam mak bapak sekarang.

mak bapak kita dulu2 MUNGKIN tak faham konsep nutrisi, DHA, neuron bagai. tapi dia TAU bila anak dia sakit dan perlu ubat, macammana rupanya kalau ceria dan cergas sihat.

ye.
kita moden.
kita tau botol susu ini ada BPA.
tak mau pakai.

JANGANLAH hina mak bapak yang tak tau.
tak ada mak bapak YANG SAJE2 nak anak dia terencat akal.
gile ke?

bak kata abah,
mak bapak kalau tak peduli anak,
baik dari kecik dia cekik kasi mati.

hish.
aku sebenarnya lagi KASIHAN pada mak bapak moden yang paranoid ini. anak nak merangkak dipantau. nak main basikal dikepung. nak lompat2 tak kasi luka. nak guling2 diempang2.

apa budak tu nak belajar?
jangan tamak sangat dengan anak.
bagi dia belajar sakit.
bagi dia belajar jatuh.
bagi dia belajar payah.

bagi dia JADI orang susah.

*pause*

mak bapak aku belajar tak tinggi.
ilmu didik anak tak ada yang luar biasa.
masa kecik aku main kat longkang tak pakai selipar.
dagu aku berkali2 makan tar depan rumah.

aku tetap jadi orang.

dalam hidup ini--
PERCAYALAH--
all you need is love.

let go,
and let god.

kita buatlah macammana teguh empangan--
kalau hujan tak berhenti turun,
tak sampai seminggu, tetap melimpah.

semua itu--
kerja tuhan.

1 comments:

Muhammad Luqman Hakim said...

i'm very agree wiyh you
mak bapak skrg terlalu berkeras terhadap anak2 smp diorang nk enjoy their lifes pon terkongkong...
org dulu2 tak wat mcm ibu bapak skrg,
anak tetap ok ja semua...

Post a Comment