The past

Hello,Assalamualaikum!

Suratan atau kebetulan. It's simple. Satu tajuk yang tetiba menarik minat aku. It's all 'bout kehidupan kita. Something yang kita kadang-kadang boleh terima and kadang-kadang tak masuk akal. Kalau kita renung betul-betul hayat perjalanan kita,masya'allah,berpa banyak perkara yang kita agak macam lain then jadi macam laen. Kan?

Berapa banyak perkara yang kita rasa kebetulan? Hari ini kita baru perasan yang 'peristiwa' itulah yang causing kita berada kat sini. Sebagai contoh cam nie lah,"Kerana aku jumpa ngan dia,then kebetulan kita kata jumpa kat satu tempat!" Cuba kita recall sebab-sebab kita pi mengaji dan mula belajar benda yang betul and baca benda yang betul ikut Sunnah Rasul'allah. Kebetulan ker? Kadang-kadang bermula dengan sebab yang ringkas saja. 

Kita jumpa 10 orang manusia. Ada orang yang pergi tengok nie,ada yang baca buku ulamak tue,ada yang pergi tengok laman web nie,ada yang bermula dengan bersembang,ada yang bermula dengan kejadian-kejadian tertentu,ada yang mula nak ikut-ikut jer,tapi Allah Subhanahuwataala memilih hamba-hambaNya yang ikhlas saja yang Dia campak keikhlasan atas sebab-sebab tertentu. Maka sebab itu kehidupan bila decide,dia bergantung bila ada hati dia dengan Allah,ada jiwa dengan Allah. Dia akan lihat hidup nie sangat mudah. Maka dia tak monyok selalu. Sebab apa? Sebab dia taw Allah ada.


Sesetengah orang yang tak da hubungan dengan Allah jadi begitu gusar yang amat. "Aku nak pi mana nie?" Hidup nie nak pi sampai tahap mana? Tahap nie jer lah. Yang mana kita ada sekarang nie,nie lah kehidupan selagi mana dunia,PERHIASAN YANG MENIPU. "Tidak la kehidupan kat dunia nie melainkan ia main-main jer". Korang ingat orang politik yang kaya-kaya tue,berjawatan tinggi tue,rumah besar-besar tue lebih bahagia daripada kita? Lately nie lagi ada yang lagi pening dari kita! Walaupun rumah dia buat elok dari rumah kita,susah hati mereka mungkin lagi banyak and mungkin mak cik yang dok tepi bendang tue yang nyamuk dok tampar siang malam tue,dengan rumah ngan makan nasi lauk ikan keli,ikan haruan yang dicodek kat tepi longkang,tepi bendang tue lebih tak susah hati daripada sebahagian yang duduk kat rumah yang besar tue. Bukan suruh dok dalam rumah buruk,tak,tapi soal untuk mendapat kebahagiaan SAKINAH daripada Allah Azzawajalla. 


Allah mencampakkan rahmatNya kepada sesiapa yang dikehendakinya,dengan cara yang dikehendakinya. Maka sebab itu kita tak perlu la bersedih sangat dengan hidup. Tengok orang nie dapat lebih,kita just nampak dia dapat lebih tapi kita tak taw tentukah dia dapat lebih daripada kita? Tapi bila kita ada Allah,kita ingat Allah,kita sentiasa ada rasa hubungan dengan Allah dunia nie adalah kecil sahaja. Di kalangan Ulama' Salaf,dia kata,'Orang tengok hang tak berapa nak ada duit tapi sebenarnya hang cukup kaya!'. Hang pun jawab,'Sebab tuan aku yang paling kaya. Sapa tuan hang? Pemilik langit dan bumi. Khazanah langit dan bumi Allah. Aku nak,aku mintak padaNya. Dia kasi kat aku macam mana dia kehendaki'. Tak da lagi kita dengar hamba Allah yang dok kata,Ya Rabb yang sujud padaNya,Allah tinggalkannya mati dalam kelaparan. Tak da. Memang tak da. Tak da lagi orang yang dok teriak,Ya Rabb,Allah dok biar dia malarat dalam derita,tak da aihh! "Maka aku bersama dengan sangkaan hambaKu terhadapKu" Maka bila kita kata,Ya Rabb kita sangka dengan yakin maka Allah terima doa kita.

Berapa banyak yang kita mintak  yang kita rasa Allah tak terima,kita just rasa tapi pada hari kita mintak dengan hari ini yang kita telah duduk,berapa puluh masalah yang kita langkah? Berapa ribu masalah yang kita selesai? Manusia nie gopoh,minta sat gi petang nie dia mai. Satgi kita mintak,esok pagi dia mai. Tapi kadang-kadang Allah didik kita,Allah asuh kita,Allah mau kita mai kat Dia. Kita setakat,'Ya Allah,tolong aku Ya Allah!' Tak yah doa lah,tak jadi. Wuihh,macam bos kat pejabat,mintak kat kuli. Allah lanyak kita supaya kita tawadhu',terus duduk merendah diri sampai kita kata,'Ya Allah,kesian padaku Ya Allah' Bila kita sujud kita menangis,Allah kata,'sekarang hang tunduk kat Aku,Aku nak selamatkan hang daripada takabbur,selamatkan hang daripada kesombongan,nak masukkan hang ke dalam syurga,Aku bagi kat hang!' Sebab tue Hamka kata,'bukan Allah tak beri,Allah mau kita benar-benar tunduk'. Bila kita benar-benar tunduk,kita dapat pahala,Allah sayang kat kita. Allah sayang and sayang kita. Bila Allah cukup sayang kita,dia beri dengan kadar yang Dia tak mau kita pergi lajak terlalu lebih. 

Tapi bila kita tengok hari kita ditimpa musibah,sehingga berapa tahun kemudian,banyak benda ynag merubah hidup kita,diri kita. Cara pikir kita dan hubungan kita dengan Pencipta. Ajaib! Kehidupan adalah ajaib. Life is miracle. Sebab itu mudah-mudahan Allah bimbing kita,insya'allah.



Till then,
-assalamualaikum with love-

0 comments:

Post a Comment